Mishi
Administrator
Dołączył: 01 Kwi 2007
Posty: 78
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany:
Wto 9:20, 15 Maj 2007 |
|
Poradnik/instrukcja dla twórców AAR-ów w Tzarze
Częściowy odzew na post Viltharisa
Poradnik dedykuję wsystkim, którzy już napisali jakiekolwiek AARy i tym, którzy się do nich przymierzają.
Poradnik powstał po to, by powstawało jak najmniej AAR-ów podobnych do typowego bełkotu ulicznego i nie tylko(jeśli powstanie dział AARy)
AAR - After Action Report - opis rozgrywki, jeżeli ktoś przeoczył mój wcześniejszy post z innego działu na www.tzar.fora.pl
_____________________________________________________________
Aby napisać AARa:
- Jeśli nigdy nie miałeś styczności a AARami poczytaj kilka ze strony EUFI i zapoznaj się niektórymi ważnymi cechami AARu, gdy to już zrobisz, przyglądnij się następującym punktom:
1. Siądź wygodnie przed komputerem, wyluzuj się – nie będziesz chyba pisał gdy jesteś zły, sfrustrowany itp.(kto wie, co z tego może wyjść).
2. Po wyborze mapki(najlepiej losowej) zapisz najważniejsze elementy gry(rasa, którą grasz, liczbę przeciwników i ich rasy, surowce początkowe, surowce na mapie, jaka pora roku i mapa – duża, średnia inna, poziom trudności itp.).
3. Rozpocznij grę, graj normalnie tak jak zawsze, zapisuj wszystkie ważniejsze wydarzenia(te mniej ważne też możesz, o ile będą Ci potrzebne w AARze).
4. Rób od czasu do czasu zapis stanu gry(jeśli o czymś zapomnisz pisując AAR, będziesz mógł wrócić do tamtego momentu i rozegrać grę stamtąd).
5. W czasie gry rób screeny w ważnych momentach klawiszem F12 lub PrintScrn.
6. W czasie gry twórz swoje obmyślenia historii w AARze – czyli główną opowieść, która wyjdzie z AARu i komponuj ją ze swoją grą.
7. Po skończonej grze zrób screenick końcowy, dla opisania całej gry(nie jest to aż tak niezbędne).
8. Usiądź wygodnie przed jakimś(sprawdzającym błędy) edytorem tekstowym i zacznij tworzyć – napiszę schemat przykładowego AARu:
TYTUŁ CZĘŚCI (na początku Prolog lub część pierwsza i jej tytuł)
WAŻNA KONFIGURACJA GRY (jaka mapa, ilość przeciwników, surowce początkowe, rasa, którą rozegrałeś gręi oczywiście poziom trudności)
TREŚĆ AARu (po kolej co się działo w grze plus własna fabuła wmieszana w rozgrywkę – opcjonalnie forma kroniki bez fabuły, ale takie AARy czyta się dużo ciężej)
I tutaj zakończenie części, najwyżej z komentarzem autora po PS
9.Posprawdzaj błędy, zrób wyróżnienia i skopiuj to na forum jako nowy temat.
10. W temacie napisz czy to AAR MultiPlayer – MP, czy też SinglePlayer – SP(jeśli piszesz AARa MP to najlepiej, aby wszyscy w grze uczestniczący napisali AARa i go opublikowali)
11. Umieść w AARze screeny, które zrobiłeś podczas gry w momentach odnoszących się do tamtych wydarzeń.
12. Opublikuj AARa i czekaj na komentarze Smile, a w tym czasie zacznij pisać kolejny odcinek AARa(krótki to AAR w jednej części nie uważasz? – choć czasem zdażają się w jedno odcinkowym AARze taka perełka, że nie wiem co).
_____________________________________________________________
1. Jak zacząć?
Postanowiłem napisać ten poradnik/instrukcję ponieważ AARy są mało znane userom Tego Forum. Polecam przed napisaniem AARu osobom, które nie miały z nim styczności wejść na stronę EUFI gdzie jest masa AARów dotyczących gier z serii EU(niestety, gry EU różnią się w znaczący sposób od Tzara, jednak AARy z tamtąd mogą uświadomić przyszłych autorów).
Zasada 1 - Bądź oryginalny
Czytelnikom NIE podoba się tekst opisów podbojów przeciwników, przedstawiony suchy, bez polotu i oryginalności. W AARach można(i powinno się) dodawać historie zmyślone, jednak ciekawe, które mogą zainteresować odbiorców. Starajmy się w grze(potem opisując to w AARach) stworzyć rzeczy ciekawe, oryginlane, rzadko spotykane.
Zasada 2 - Przedstawienie historii
Ważną rzeczą na wstępie jest przedstawienie sytuacji swojego kraju. Oczywiście w Tzarze nie można opisać historii kraju(w Tzarze nie ma krajów takich jak Polska, Niemcy) przed grą, ale można wymyślać własną, alternatywną i fantazyjną opowieść naszego początku.
2.Rozwinięcie
Zasada 3 - SCREENY!!!
Zasada wręcz KARDYNALNA. Wiele AAR-ów o wyjątkowo ciekawej treści traci dużo na wartości przez brak screenów lub ich śladową ilość. Ja sam dużo AAR-ów przeglądam patrząc na screen-y a nie na treść (mało czasu) – oczywiście w EUFI. Screeny dają wyobrażenie sytuacji, którego nie daje opis. Dlatego każda część AAR-u powinna być bogata z zrzuty z gry.
Zasada 4 - Obrazki
Wszelakie obrazki SPOZA gry (wizerunki królów, pola bitew, czy wszelki inne – posłańców, zamków, budynków ) doskonale wzbogacają treść AAR-u, pozwalają lepiej wczuć się w klimat AAR-u, są także dobrym uzupełnieniem treści.
Zasada 5 - Wyróżnienia
Nie, nie nagrody, tylko pogrubienia, podkreślenia.
Wszystkie tego typu rzeczy pozwalają uporządkować AAR, pozwalają czytelnikowi lepiej zrozumieć treść AAR-u, a także dają możliwość wyszczególnienia bardzo – (lub tylko) ważnych fragmentów.
Zasada 6 - Styl pisania
Czyli perspektywa. generalnie dzielimy AAR-y na 2 kategorie- pisane z perspektywy bohatera AAR-u i z perspektywy narratora (oczywiście zdarzają się wyjątki) Perspektywa narratora świetnie się sprawdza w opisywaniu wielkich posiadłości, przy AAR-ach przy dużej "porcji" patosu, zaś perspektywa bohatera doskonale się sprawdza przy opisywaniu państw małych, bohaterskiej obrony kraju, zamku, fortec itp.
3. Garść porad
1. Zawsze podawaj poziom trudności.
2. Zawsze podawaj wersję i mapki(kampanie), na których grasz.
3. Staraj się pisać długie części, a nie co chwile małe kawałki.
4. Staraj się pisać najpierw w edytorze tekstu, a potem sprawdzić błędy ortograficzne.
5. Graj na jak najwyższym poziomie trudności (no chyba że jesteś początkującym i sobie nie radzisz).
6. Staraj się zebrać pewną ilość informacji o rasie, którą rozgrywasz grę, oraz wykorzystać je w AAR-ze.
To by było na tyle
Serdeczne podziękowania dla Tjorda,
który stworzył (chyba) jako pierwszy Polak poradnik
na portalu internetowym EUFI i uświadomił mnie, jak napisać
poradnik/instrukcję dla twórców AARów w Tzarze.
Także dla KrzysztofaZW, który napisał ten poradnik.
Treść z forum K_u_C (Karczma u Cesarza www.tzar.fora.pl)
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|